رایگان با ما مشاوره کنید

لطفا اطلاعات خواسته شده را وارد کنید

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

رایگان با ما مشاوره کنید

لطفا اطلاعات خواسته شده را وارد کنید

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

همه چیز درباره ویزای تحصیلی ترکیه

آیا تصمیم گرفته‌اید که برای دستیابی به اهداف تحصیلی خود به کشور‌های خارجی مهاجرت کنید؟ بهترین مقصد برای مهاجرت تحصیلی، ترکیه است که هرساله مورد استقبال دانشجویان و دانش‌آموزان ایرانی قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با درس خواندن در این کشور از جاذبه‌های دیدنی و مکان‌های تفریحی ترکیه نیز دیدن کنید. پس اگر قصد تحصیل در بهترین دانشگاه‌ها و مدارس، بازدید از زیباترین مکان‌های دیدنی و صرف هزینه کمتر برای زندگی را دارید، مهاجرت تحصیلی به ترکیه را انتخاب کنید؛ اما برای مهاجرت به این کشور، باید ویزای تحصیلی ترکیه را دریافت کرد. در این مطلب، همه آنچه باید درباره ویزای تحصیلی و شرایط عمومی اخذ ویزای تحصیلی ترکیه بدانید را برای شما آماده کرده‌ایم. خواندن این محتوا را قبل از تصمیم به دریافت ویزای ترکیه از دست ندهید!

منظور از ویزای تحصیلی ترکیه چیست؟

اخذ ویزای تحصیلی کشور ترکیه

ویزای تحصیلی، همان مجوزی است که دانشجویان برای ورود به کشور ترکیه احتیاج دارند. در نظر داشته باشید که با ویزای کاری نمی‌توانید برای مهاجرت تحصیلی به این کشور درخواست دهید. ویزای تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد تا اجازه اقامت موقت در ترکیه را داشته باشند. شما می‌توانید با ویزای تحصیلی، در مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌های این کشور ثبت‌نام کرده و دوران تحصیل خود را بگذرانید.

مراحل دریافت ویزای تحصیلی ترکیه

دریافت ویزاهای کشورهای خارجی، مستلزم طی کردن چند مرحله است. به منظور اخذ ویزای تحصیلی ترکیه، باید سایت دانشگاه موردنظر را بررسی کنید. اطلاعات موجود در سایت دانشگاه درباره مراحل مربوط به اخذ ویزا را با دقت مطالعه کنید. یکی از مراحل مهم برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه، دریافت نامه پذیرش از دانشگاه و مدرسه مورد نظر است. در واقع، ارائه این مدرک جزو الزامات دریافت روادید تحصیلی محسوب می‌شود. قبل از اینکه سایر مراحل را پشت سر بگذارید، باید این مدرک را آماده کرده باشید. بعد از دریافت پذیرش از دانشگاه باید مدارکی که از قبل تهیه کرده‌اید برای سفارت ترکیه ارسال شوند. شما باید با ارائه گواهی تمکن مالی به اثبات برسانید که منابع مالی کافی برای حمایت از خودتان در طول اقامت دانشجویی در ترکیه را دارید. بعد از ارسال مدارک، نوبت مصاحبه برای شما مشخص می‌شود و باید در بازه زمانی مشخص در سفارت حضور داشته باشید.

 

برای ورود به کشور ترکیه با ویزای تحصیلی ما در ارتباط باشید

 

دانشجویانی که تصمیم به مهاجرت تحصیلی به ترکیه را می‌گیرند، باید ویزای دانشجویی را از نزدیکترین کنسولگری این کشور دریافت کنند. پروتکل امضاء شده بین ریاست شورای آموزش عالی و وزارت کشور در تاریخ ۲۹ نوامبر ۲۰۲۳ لازم‌الاجرا شد. براین اساس، دانشجویان مقاطع تحصیلی عالی کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری که متقاضی اخذ مجوز اقامت دانشجویی هستند، باید مدارک مربوطه را به همراه فرم ثبت نام مجوز اقامت دانشجویی به واحد مربوطه (اداره امور دانشجویی یا دفتر دانشجویی بین‌المللی) ارائه دهند. مراحل اخذ ویزای دانشجویی ممکن است که پروسه‌ای زمان‌بر باشد. بنابراین، این موضوع خیلی اهمیت دارد که به محض دریافت نامه پذیرش از دانشگاه برای دریافت ویزای دانشجویی اقدامات لازم را انجام دهید. جهت آشنایی بیشتر با مراحل دریافت ویزای ترکیه می‌توانید از افرادی کمک بگیرید که در این زمینه تجربه دارند.

 مدارک جهت اخذ ویزای دانشجویی ترکیه

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی

برای اینکه هر نوع ویزایی را دریافت کنید، باید اسناد و مدارکی را ارائه دهید؛ اما برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه چه مدارکی مورد نیاز است؟ شاید این سؤال شما نیز باشد که تصمیم گرفته‌اید برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه اقدام کنید. در جدول زیر، لیستی از مدارک لازم برای دریافت روادید تحصیلی این کشور آورده شده است که عبارتند از:

 مدارک لازم برای دریافت ویزای دانشجویی ترکیه

تکمیل فرم درخواست
عکس پرسنلی
مدارک مربوط به محل اقامت
مدارک و اسناد تحصیلی
پاسپورت معتبر
نامه پذیرش از دانشگاه
بیمه مسافرتی
مدارک مربوط به رزرو بلیط
فیش پرداخت شهریه
گواهی عدم سوء پیشینه
گواهی سلامت

اقامت موقت در ترکیه با داشتن ویزای تحصیلی

اقامت در ترکیه

با استفاده از ویزای تحصیلی ترکیه نمی‌توانید برای همیشه مقیم این کشور شوید. در واقع، با مهاجرت تحصیلی به ترکیه به شما مجوز اقامت موقت داده می‌شود. جهت دریافت اقامت دائم ترکیه باید بعد از فارغ‌التحصیلی در این کشور کار پیدا کنید. در ابتدا، بعد از یافتن شغل در ترکیه به شما اقامت یکساله اعطاء خواهد شد و در صورت ۸ سال کار کردن بدون وقفه در این کشور، اقامت دائم دریافت خواهید کرد. حتی بعد از گذشت این بازه زمانی می‌توانید برای دریافت تابعیت ترکیه نیز اقدام کنید.

 

با انتخاب مهاجرت تحصیلی به ترکیه، یک گام به موفقیت در مسیر شغلیتان نزدیک‌تر می شوید.

 

مصاحبه ویزای تحصیلی ترکیه

یکی از سؤالات بسیاری از افراد علاقه‌مند به مهاجرت تحصیلی به ترکیه، درباره روند مصاحبه است. روز مصاحبه از قبل تعیین می‌شود و باید در کنسولگری و سفارت ترکیه در بازه زمانی مشخص حاضر شوید. در این مصاحبه، افسر کنسولگری نیز حضور خواهد داشت؛ اما چه سؤالاتی در مصاحبه ویزای تحصیلی ترکیه از متقاضی پرسیده می‌شود؟ در کل، درباره هدف از سفر، برنامه‌ها و… از متقاضی مهاجرت سؤالاتی پرسیده خواهد شد.
چگونگی پاسخ به این سؤالات تأثیر بسزایی در پذیرش یا عدم پذیرش درخواست مهاجرت تحصیلی به ترکیه دارد. بنابراین، در جلسه مصاحبه آرامش خود را حفظ کنید و به سؤالات به صورت شفاف و واضح پاسخ دهید. لازم به ذکر است که تمام اسناد و مدارک مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی را باید همراه خود در روز مصاحبه داشته باشید تا درخواست‌تان ریجکت نشود.

چرا ویزای تحصیلی ترکیه ریجکت می‌شود؟

ریجکتی ویزای تحصیلی ترکیه

آیا نگران این موضوع هستید که حین درخواست برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه با مشکل ریجکتی مواجه شوید؟ عوامل مختلفی در ریجکتی ویزای تحصیلی ترکیه مؤثر هستند و قبل از درخواست برای دریافت روادید باید اطلاعاتی درباره آن‌ها به دست‌آورید. علل ریجکتی درخواست ویزای تحصیلی عبارتند از:

  • ارائه اطلاعات اشتباه

یکی از دلایلی که باعث عدم پذیرش درخواست ویزای تحصیلی ترکیه می‌شود، ارائه اطلاعات نادرست و اشتباه است. شما باید درباره تحصیلات، وضعیت مالی و… اطلاعات دقیقی را به سفارت ارائه دهید. در غیر این صورت، درخواست شما مبنی بر دریافت روادید تحصیلی ترکیه مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

  • عدم اثبات تمکن مالی

شما به عنوان دانشجو باید قادر به تأمین مخارج خود در ترکیه باشید. در واقع، دانشجو باید بودجه‌ای را به مسکن، غذا، هزینه تحصیل و زندگی در این کشور اختصاص دهد. به همین خاطر، صورت حساب بانکی شما باید دارای موجودی قابل قبولی باشد تا درخواست دریافت روادید ترکیه ریجکت نشود. این موضوع توسط افسر اداره مهاجرت به صورت دقیق مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

  • ارائه اسناد به صورت ناقص و جعلی

یکی از مواردی که مورد توجه افسر اداره مهاجرت قرار می‌گیرد، صحت و جعلی نبودن اسناد و مدارک است. در صورت ارائه اسناد جعلی، درخواست ویزای تحصیلی ترکیه مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. به علاوه، شما باید تمام اسنادی که لازم است را به سفارت ارائه دهید. به همین خاطر، قبل از ارسال مدارک بهتر است که از مشاورین حقوقی کمک بگیرید تا اسناد را به صورت کامل ارائه دهید.

  • مشکل در سوابق مهاجرتی

در صورتی که قبلاً سابقه اخراج از یک کشور یا ورود غیر قانونی به کشوری را داشته باشید، شاید درخواست شما مورد تأیید اداره مهاجرت قرار نگیرد. در این مورد می‌توانید با کارشناسان حقوقی در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

 معرفی انواع ویزای تحصیلی ترکیه

هزینه دریافت ویزای تحصیلی ترکیه

قبل از اینکه تصمیم به مهاجرت به ترکیه را بگیرید، بهتر است که با انواع ویزا‌های تحصیلی ترکیه بیشتر آشنا شوید. در این بخش، شما را با انواع ویزا‌های تحصیلی ترکیه آشنا خواهیم کرد که عبارتند از:

  • ویزا کارآموزی
  • دوره زبان ترکی و سایر دوره‌های آموزشی
  • هدف تحصیلی برای تحصیل در دانشگاه‌ها و مدارس

بازه زمانی رسیدگی به درخواست ویزای دانشجویی

به طور معمول، برای دریافت ویزای دانشجویی ترکیه باید ۱۵ روز زمان بگذرد. اسناد و مدارک در مدت ۱۵ روز مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ اما این بازه زمانی با توجه به فاکتور‌هایی متغیر خواهد بود. در واقع، بازه زمانی رسیدگی به درخواست از ۳ الی ۱۵ روز متغیر است.
ین مقاصد مهاجرتی برای دانشجویان بین‌المللی قرار گرفته است. هزینه‌های ارزان تحصیل و زندگی در این کشور، بسیاری از افراد را ترغیب به مهاجرت می‌کند. در این کشور به مسأله ایجاد شغل اهمیت زیادی داده می‌شود. در دانشگاه‌های این کشور، دوره‌هایی ارائه می‌شوند که دانشجویان را برای حضور و فعالیت در شرکت‌ها آماده می‌کنند. شما می‌توانید با تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه، شانس خود را برای دریافت مجوز کار بعد از تحصیل در این کشور افزایش دهید. البته، یادگیری زبان‌های ترکی و انگلیسی نیز می‌تواند به شما کمک کند که سریع‌تر شغل مورد علاقه و متناسب با رشته تحصیلی‌تان را پیدا کنید.

سخن آخر

مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه

برای مهاجرت به ترکیه می‌توانید از طریق روش‌های مختلف مانند دریافت ویزای تحصیلی ترکیه اقدام کنید. تحصیل در دانشگاه‌ها و مدارس پیشرفته در این کشور می‌تواند شما را به رویا‌هایتان نزدیک‌تر کند. البته، برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه باید مدارکی را آماده کرده و مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید. در این مطلب سعی کردیم که همه آنچه باید درباره مهاجرت تحصیلی به ترکیه بدانید را برای شما آماده کنیم. شما می‌توانید قبل از تصمیم به مهاجرت تحصیلی از این مطالب استفاده کنید.
در کل، پروسه مهاجرت تحصیلی به تمام کشور‌ها از قبیل ترکیه می‌تواند با چالش‌ها و موانعی همراه باشد؛ اما این مسیر را می‌توان با چالش‌های کمتری پشت سرگذاشت و ویزای تحصیلی ترکیه را به راحتی دریافت کرد. شما لازم است که در مسیر مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه از کمک کارشناسان حقوقی بهره ببرید.

سوالات متداول

از دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی ترکیه می‌توان به ارائه اطلاعات اشتباه، عدم اثبات تمکن مالی، مشکل در سوابق مهاجرتی و ارائه اسناد جعلی و ناقص اشاره کرد.

بله؛ اعضای خانواده متقاضیان می‌توانند همراه با متقاضیان به ترکیه مهاجرت کنند.

خیر؛ اعضای خانواده، حق کار در ترکیه را نخواهند داشت؛ این موضوع را قبل از مهاجرت باید در نظر داشته باشید.

برای رسیدگی به درخواست ویزای دانشجویی باید ۳ الی ۱۵ روز زمان بگذرد.

خیر؛ با مهاجرت تحصیلی به ترکیه، مجوز اقامت دائم به افراد اعطاء نمی‌شود. جهت دریافت اقامت دائم باید بعد از فارغ التحصیلی در ترکیه کار پیدا کنید

نوشته قبلی

لایف استایل دانشجویان در ترکیه چگونه است؟

نوشته بعدی

بهترین شهرها برای تحصیل در ترکیه کجاست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *