رایگان با ما مشاوره کنید

لطفا اطلاعات خواسته شده را وارد کنید

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

رایگان با ما مشاوره کنید

لطفا اطلاعات خواسته شده را وارد کنید

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مزایا و معایب خوابگاه های دانشجویی ترکیه

تحصیل در ترکیه در سال‌های اخیر در میان دانشجویان به خصوص آن‌هایی که در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس زندگی می‌کنند، بسیار محبوب شده است. سطح علمی دانشگاه‌های ترکیه بسیار بالا است و می‌تواند با دانشگاه‌های اروپا رقابت کند. هزینه خوابگاه دانشجویی در ترکیه و تحصیل در دانشگاه‌های این کشور، نسبت به دانشگاه‌های اروپایی پایین‌تر است.
برای اقامت دانشجویی در ترکیه، باید به دنبال خوابگاه دانشجویی در ترکیه باشید. انواع مختلفی از خوابگاه وجود دارد که با توجه به شرایط مادی هر دانشجو و مقایسه خدمات ارائه شده به دانشجویان در هر نوع خوابگاه دانشجویی می‌توان یکی را انتخاب کرد.
در ادامه با ما همراه باشید تا ضمن آشنایی با انواع مختلف خوابگاه دانشجویی در ترکیه، از مزایا و معایب آن‌ها نیز آگاه شوید.

انواع خوابگاه دانشجویی در ترکیه

در ترکیه انواع مختلفی از خوابگاه‌های دانشجویی وجود دارد که هرکدام خدمات منحصربه‌ فردی به دانشجویان ساکن، ارائه می‌دهند. این خوابگاه‌ها را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • خوابگاه دانشجویی دولتی (KYK)
  • خوابگاه دانشجویی وقفی (Vakif)
  • خوابگاه‌های دانشجویی خصوصی
  • خوابگاه‌های جوانان (آپارتمان برای اجاره)
  • وعده‌های غذایی مناسب (صبحانه 3 لیر و ناهار 6 لیر) اما برخی کیفیت غذا در خوابگاه دانشجویی دولتی را زیر سوال می‌برند.
  • دسترسی به اینترنت رایگان برای کار در تمام اقامتگاه‌های دانشجویی دولتی
  • استفاده از خدمات نظافت و خشکشویی در خشکشویی‌های خصوصی به صورت رایگان
  • ارائه خدمات مشاوره روانی و اجتماعی به دانشجویان توسط پزشکان و روانشناسان متخصص
  • امکان اقامت ده روزه رایگان در هر یک از خوابگاه‌های دولتی دیگر در شهر‌های مختلف ترکیه

 

1.خوابگاه‌های دانشجویی دولتی (KYK)

خوابگاه دانشجویی در ترکیه دولتی

خوابگاه‌های دولتی یکی از از انواع خوابگاه دانشجویی در ترکیه است که توسط بنیاد وزارت ورزش و جوانان ترکیه (‌KYK) اداره می‌شود. هزینه این نوع خوابگاه نسبت به انواع دیگر، به‌صرفه‌تر است و ماهانه حدود ۲۰۰ تا ۳۵۰ لیر ترکیه است. یکی از مزیت‌های این خوابگاه دانشجویی در ترکیه، باز بودن در تابستان است تا دانشجویانی که می‌خواهند در تابستان، دوره‌های دیگری را در دانشگاه‌های ترکیه بگذرانند، جای اقامت داشته باشند.

مزایای خوابگاه‌های دولتی دانشجویی در ترکیه

خوابگاه دانشجویی دولتی تمامی امکانات زیر را برای دانشجویان ارائه می‌کنند:

  • وعده‌های غذایی مناسب (صبحانه 3 لیر و ناهار 6 لیر) اما برخی کیفیت غذا در خوابگاه دانشجویی دولتی را زیر سوال می‌برند.
  • دسترسی به اینترنت رایگان برای کار در تمام اقامتگاه‌های دانشجویی دولتی
  • استفاده از خدمات نظافت و خشکشویی در خشکشویی‌های خصوصی به صورت رایگان
  • ارائه خدمات مشاوره روانی و اجتماعی به دانشجویان توسط پزشکان و روانشناسان متخصص
  • امکان اقامت ده روزه رایگان در هر یک از خوابگاه‌های دولتی دیگر در شهر‌های مختلف ترکیه

تنها عیب اقامت دانشجویی در ترکیه در خوابگاه‌های دولتی، تعداد بالای افراد در هر اتاق است. بر اساس تقاضا، ممکن است تعداد افراد یک اتاق به هشت نفر هم برسد. این اتفاق می‌تواند باعث کاهش کارآمدی دانشجویان و بروز مشکلات متعدد شود.

2. خوابگاه دانشجویی وقفی (Vakif)

خوابگاه دانشجویی وقفی در ترکیه

سازمان موقوفات مذهبی ترکیه، یک خیریه شناخته شده در ترکیه است که تمام تلاش خود را می‌کند تا از دانشجویان ترک و خارجی که برای تحصیل و اقامت دانشجویی در ترکیه به این کشور می‌آیند، حمایت همه‌جانبه کند.
خوابگاه دانشجویی در ترکیه می‌تواند هزینه زیادی داشته باشد، اما خوابگاه‌های وقفی را معمولاً با تخفیفات بالایی به دانشجویان می‌دهند. با توجه به شرایط دانشجو، ممکن است خوابگاه‌های مدرن و ایمن وقفی به صورت رایگان در اختیار دانشجو قرار بگیرد.

برای اقامت خوابگاه دانشجویی در ترکیه با ما در ارتباط باشید

 

مزایای اقامت خوابگاه دانشجویی در ترکیه به صورت وقفی

  • در این خوابگاه‌ها قوانین زیادی وجود دارد که برای اقامات در این خوابگاه دانشجویی در ترکیه باید رعایت کنید.
  • قبل اقامت در این نوع خوابگاه دانشجویی در ترکیه، با شما مصاحبه می‌شود.
  • فرم ثبت‌نام در دسترس همه دانشجویان، بدون توجه به گرایش سیاسی آنها، است.
  • خوابگاه‌های دانشجویی وقفی تنها در سه شهر استانبول، آنتالیا و ازمیر شعبه دارد.
  • در خوابگاه دانشجویی وقفی، غذا و وسایل گرمایشی تامین می‌شود، اما اینترنت رایگان به ساکنین ارائه نمی‌شود.

از آنجایی که دانشجویان زیادی به طور سالانه برای خوابگاه‌های وقفی درخواست می‌دهند، تعداد افراد ساکن در این خوابگاه‌ها زیاد است. شرایط زندگی و درس خواندن در این خوابگاه‌ها سخت است.

3.خوابگاه‌های دانشجویی خصوصی

خوابگاه‌های دانشجویی خصوصی در ترکیه

از آنجایی که تعداد افراد متقاضی اقامت دانشجویی در ترکیه بالا است، شرکت‌های و سازمان‌های خصوصی زیادی برای کسب درآمد به دنبال تاسیس خوابگاه هستند. از مزایای این خوابگاه دانشجوی در ترکیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خوابگاه‌های دانشجویی خصوصی از نظر سرویس‌دهی و فضای مطالعه، از خوابگاه‌های دولتی و خوابگاه‌های دانشجویی وقفی بهتر است. دانشجو به راحتی می‌تواند بر درس‌هایش تمرکز کند.
  • دانشجویان از استقلال و حریم خصوصی بیشتری نسبت به سایر انواع خوابگاه دانشجویی در ترکیه برخوردار هستند.
  • تعداد افرادی که در یک اتاق اقامت می‌کنند، کمتر از سایر خوابگاه‌ها است. در نتیجه فضای آسایش و آرامش بهتری را برای دانشجویان ساکن فراهم می‌کند.
  • اکثر خوابگاه‌های خصوصی در نزدیکی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی قرار دارند تا رفت و آمد برای دانشجو ساده شود. علاوه بر آن تعدادی مسکن دانشجویی وابسته به برخی از دانشگاه‌های خصوصی وجود دارد که خدمات بهتری به دانشجویان خود ارائه می‌دهند. این خوابگاه‌ها فقط به دانشجویان این دانشگاه‌ها تعلق می‌گیرد و دانشجویان دانشگاه‌های دیگر نمی‌توانند در این خوابگاه‌ها اقامت کنند.
  • اتاق‌های خوابگاه دانشجویی خصوصی انواع مختلفی دارند. با توجه به هزینه‌ایی که می‌توانید پرداخت کنید، می‌توانید اتاق تک نفره، دو نفره، سه نفره یا بیشتر بگیرید. هر چه تعداد افراد یک اتاق بیشتر باشد، هزینه ماهانه هم کمتر می‌شود.
  • خوابگاه‌های خصوصی مختلف بسته به شرایط، دو تا سه وعده غذایی در روز به دانشجویان می‌دهند. صبحانه در همه خوابگاه‌های خصوصی به صورت رایگان برای دانشجویان ساکن خوابگاه دانشجویی خصوصی سرو می‌شود.
  • دانشجویان ساکن خوابگاه‌های خصوصی می‌توانند از اینترنت پُر سرعت و خدمات خشکشویی به صورت رایگان استفاده کنند.
  • در خوابگاه خصوصی فضاهای خاصی مانند اتاق مطالعه برای درس خواندن دانشجویان قرار دارد. دانشجویان می‌توانند در هر ساعتی از شبانه روز از این اتاق‌های مطالعه استفاده کنند.
  • در صورتی تمایل به سکونت در خوابگاه‌های تک جنسیتی، می‌توانید در خوابگاه‌های دانشجویی خصوصی دخترانه ثبت‌نام کنید.
  • اکثر امکانات خوابگاه‌ها و هزینه‌ایی که دانشجویان باید پرداخت کنند، بستگی به شرکتی است که مدیریت خوابگاه خصوصی را بر عهده دارد. هزینه‌ها بر اساس امکاناتی که خوابگاه ارائه می‌دهد متغیر است

از معایب خوابگاه‌های دانشجویی خصوصی در ترکیه این است که برای اقامت در برخی از خوابگاه‌های خصوصی باید دانشجوی یک دانشگاه خاص یا یک رشته خاص باشید.
برای ثبت نام در خوابگاه‌های خصوصی، باید تمامی مدارک هویتی و پذیرش دانشگاه را همراه خود داشته باشید. این می‌تواند روند اقامت دانشجویی در ترکیه با مشکل مواجه کند.

4.خوابگاه‌های جوانان (آپارتمان برای اجاره)

خوابگاه‌های جوانا در ترکیه

آپارتمان‌هایی در ترکیه وجود دارند که به طور خاص، تنها به جوانان و با هزینه‌هایی پایین‌تر از املاک دیگر در ترکیه، اجاره داده می‌شوند. اگر دانشجو هستید و نمی‌توانید به تنهایی از پس هزینه‌های اقامت دانشجویی در ترکیه بر بیایید، این نوع آپارتمان می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. تعداد زیادی از این آپارتمان‌ها در استانبول وجود دارد و در صورت نیاز، می‌توانید در آپارتمان‌های تک جنسیتی اقامت داشته باشید.

مزایای مسکن جوانان در ترکیه

  • اجاره یک واحد در آپارتمان‌های جوانان می‌تواند باعث صرفه‌جویی مالی شود. اگر به تنهایی نمی‌توانید از پس هزینه‌ها بر بیایید، می‌توانید اتاق‌های مشترک اجاره کنید. هزینه‌ها بین ساکنین تقسیم می‌شود.
  • ارزش بیمه در این آپارتمان‌ها از دیگر ملک‌های ترکیه بیشتر است.
  • هزینه قبوض مختلف از جمله آب، برق، گاز و اینترنت به همراه اجاره دریافت می‌شود و لازم نیست هزینه اضافه برای هر کدام پرداخت کنید.
  • با پرداخت اجاره ماهانه، امکاناتی چون برق، آب، اینترنت و گاز در اختیار ساکنین قرار می‌گیرد.

معایب مسکن جوانان در ترکیه

  • از آنجایی که دانشجویان از این آپارتمان به عنوان خوابگاه دانشجویی در ترکیه استفاده می‌کنند، تقاضای سالانه بالا است و اجاره بر اساس تقاضی ممکن است بالا برود.
  • از آن جایی که افراد مختلفی در این آپارتمان‌ها سکونت دارند، تامین امنیت سخت است. مراقب کلاهبردارها و دزدی‌ها در این آپاراتمان‌ها باشید. بهتر است تا جایی که می‌توانید پول‌های خود را در حساب بانکی نگه دارید و پول نقد همراه خود نداشته باشید.
  • ساکنین آپارتمان اکثرا جوانانی هستند که باید کار کنند یا درس بخوانند. به همین دلیل، بسیاری از واحدهای این آپارتمان‌ها تمیز نیستند. به این نکته هم توجه داشته باشید که خدمات نظافت هم در این آپارتمان‌ها ارائه نمی‌شود و تمام کارهای نظافت را خودتان باید انجام دهید.
  • درست است که می‌توانید اتاق‌های تک نفره هم در مسکن جوانان بگیرید، اما در بسیار از مواقع، به دلیل اجاره بالای اتاق یک نفره، مجبور می‌شوید اتاق را با چند نفر شریک شوید. این اتفاق باعث از بین رفتن حریم خصوصی می‌شود.
  • گاهی اوقات گروهی از دانشجویان می‌توانند با هم یک واحد در مسکن جوانان اجاره کنند. اما در بسیاری از مواقع، دانشجویان نمی‌توانند از پس هزینه‌های اجاره واحد بر بیایند؛ زیرا هزینه‌های بیمه و وسایل خانه هم به اجاره اضافه می‌شود. بسیاری از دانشجویان، خوابگاه دانشجویی در ترکیه را ترجیح می‌دهند.
  • مسکن جوانان مخصوص بانوان در مناطق مدرن و امن قرار دارند تا زنان به راحتی بتوانند رفت و آمد کنند. به همین دلیل، هزینه اقامت در این آپارتمان‌ها، بیشتر از دیگر آپارتمان‌های مسکن جوانان است.

آکسارای (Aksaray)، اسن یورت (Esenyurt)، آوسالار (Avsallar)، فاتح (Fatih) و تکسیم (Taksim) از جمله پرجمعیت‌ترین مناطق استانبول هستند. مسکن جوانان در این مناطق و در نزدیکی ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی قرار دارند.

هزینه مسکن جوانان در ترکیه

هزینه مسکن جوانان در ترکیه با توجه به استان ترکیه و محله‌ای که آپارتمان قرار دارد بستگی دارد. در جدول زیر، هزینه میانگین برای اجاره ماهانه این آپارتمان‌ها آورده شده است.

منطقه هزینه (لیر ترکیه) در ماه
اسن یورت (Esenyurt) 850
باشاک شهیر (Başakşehir) 900
باشاک شهیر (Başakşehir) 1100
بی اوغلو (Beyoğlu) 2900
ترابزون (Trabzon) 400 تا 500
اسکی شهیر (Eskişehir) 550 تا 700
بورسا (Bursa) 500 تا 800
کوجالی (Kocaali) 500 تا 600

اینها نرخ‌های اجاره یک اتاق در اقامتگاه جوانان است. در صورتی که نمی‌توانید به تنهایی هزینه اجاره را پرداخت کنید، می‌توانید تعداد افراد یک اتاق را افزایش داده و اجاره را با آن‌ها تقسیم کنید.

مزایا و معایب زندگی در خوابگاه دانشجویی در ترکیه به طور کلی

مزایا و معایب زندگی در خوابگاه دانشجویی در ترکیه

زندگی خوابگاهی مزایا و معایب خود را دارد. در ادامه به صورت کوتاه به این موارد می‌پردازیم.

مزایای زندگی در خوابگاه

  • آشنایی با افراد جدید
  • تشکیل روابط دوستی محکم
  • عدم احساس تنهایی در خوابگاه
  • آشنایی سریع‌تر با دانشگاه
  • بهره‌مندی از کمک مسئولین خوابگاه

معایب زندگی در خوابگاه

  • حمام و دستشویی مشترک
  • سر و صدای غیر قابل کنترل
  • وجود نداشتن حریم خصوصی

جمع‌بندی

یکی از مقاصد مورد علاقه افراد ساکن خاورمیانه برای تحصیل، ترکیه است. دریافت پذیرش از دانشگاه‌های مختلف و اقامت دانشجویی در ترکیه بسیار راحت است. در صورتی که دانشجو نتواند از پس هزینه‌های مسکن در ترکیه بر بیاید، می‌تواند از خدمات خوابگاه دانشجویی در ترکیه استفاده کند. دانشجویان می‌توانند با توجه به شرایط خود، یکی از انواع خوابگاه‌های دولتی، وقفی، خصوصی و مسکن جوانان را انتخاب کنند.
منابع: erasmusu | studyline

سوالات متداول

برخی از خوابگاه‌های وقفی در ترکیه نسبت به دیگر خوابگاه‌ها ارزان‌تر هستند. به این نکته توجه داشته باشید که همیشه ارزان‌تر به معنای بهتر بودن نیست. هزینه خوابگاه‌ها معمولا بر اساس خدمات ارائه شده تعیین می‌شود.

بله؛ برای تامین امنیت، بسیاری از انواع خوابگاه‌های ترکیه ساختمان های تک جنسیتی دارند. به دلیل امنیت مضاعف خوابگاه‌های تک جنسیتی، هزینه اقامت در آن‌ها بیشتر از دیگر خوابگاه‌ها است.

خیر؛ مسکن جوانا برای تمامی افراد جوان دانشجو و جویای کار در ترکیه است. با این حال، یک گروه از دانشجویان می‌توانند با هم یک واحد در مسکن جوانان اجاره کنند.

نوشته قبلی

بهترین شهرها برای تحصیل در ترکیه کجاست؟

نوشته بعدی

تحصیل رایگان در ترکیه؛ رویایی غیرممکن یا هدفی قابل دستیابی؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *